23 paź PROCEDURA IMPLEMENTACJI CERTYFIKATU SSL W PRESTASHOP
Często spotykamy się z opinią, że przejście na bezpieczny protokół internetowy to kwestia kilku chwil. W przypadku PrestaShop podobno wystarczy włączyć wskazaną funkcję w jego panelu sterowania. Z punktu widzenia laika to prawda, ale rzeczywistość jest inna. Dlatego sporządziliśmy listę niezbędnych korekt i kontroli, aby upewnić się, że Twój PrestaShop jest doskonale przygotowany do pracy z certyfikatem SSL. Jest to również procedura, zgodnie z którą wprowadzamy do PrestaShop certyfikat SSL naszym klientom.
Co to jest certyfikat SSL?
SSL to skrót od Secure Sockets Layer. Certyfikat SSL zabezpiecza zaszyfrowaną komunikację danych między stroną internetową a przeglądarką internetową odwiedzającego. Wizualnym wskaźnikiem, że witryna korzysta z certyfikatu SSL, jest to, że protokół adresu internetowego ma postać HTTPS: //. W zależności od typu certyfikatu SSL na pasku adresu przeglądarki może pojawić się zielona ikona lub nazwa operatora witryny.
Jak uzyskać certyfikat SSL?
Dobre firmy hostingowe oferują bezpłatny certyfikat o nazwie Let’s Encrypt. Jest ważny przez 3 miesiące, ale usługodawca hostingowy może go automatycznie przedłużyć. Ponieważ certyfikat jest bezpłatny, w ogóle niczego nie gwarantuje. Oczywiście możesz sięgnąć po płatny certyfikat, który w zależności od ceny da Ci dodatkowe funkcje od preferowanego organu (wydawcy). Na przykład możliwość zastosowania certyfikatu do wielu domen i subdomen, wyświetlanie nazwy firmy w pasku adresu przeglądarki itp. Jeśli jednak prowadzisz małą stronę internetową lub sklep internetowy, wystarczy wspomniany już darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt.
Procedura implementacji certyfikatu SSL w PrestaShop
- Zainstaluj / aktywuj SSL na serwerze internetowym.
- W sekcji Ustawienia> Konserwacja przełącz PrestaShop w tryb konserwacji
- W sekcji Ustawienia> Ogólne włącz obsługę HTTPS dla wszystkich stron e-sklepu w PrestaShop.
- W sekcji Ustawienia> SEO i adresy internetowe zapisz aktualne ustawienia, aby nowe reguły zostały poprawnie zapisane w .htaccess.
- Pobierz bazę danych MySQL na swój komputer, otwórz ją w edytorze tekstu i zbiorczo zastąp protokół HTTP na HTTPS dla domeny e-sklepu. W tym samym czasie możesz również poprawić kształt wszystkich adresów URL domen e-sklepu do jednolitego kształtu z lub bez www. w zależności od używanego kształtu.
- Prześlij ponownie zmodyfikowaną bazę danych.
- W pliku .htaccess w katalogu głównym PrestaShop na FTP, ręcznie wstaw regułę wymuszającą HTTPS (jeśli twój webhosting ma funkcję wymuszania protokołu HTTPS, włącz ją). Oprócz wymuszania adresu URL z www. lub bez www. – oczywiście ponownie w zależności od tego, jakiej formy adresu URL e-sklepu używasz. Przykłady zasad można znaleźć poniżej.
- Wyłącz PrestaShop z trybu konserwacji
- W administracji hostingu internetowego zmień protokół na HTTPS dla wszystkich zadań CRON.
- W administracji PrestaShop ręcznie wygeneruj nowy plik XML w module Sitemap. Zrób to samo w modułach zaprojektowanych do generowania wyników XML, na przykład dla Heureki itp.
- Przejdź do Search Console w Google, jeśli jeszcze jej nie masz, zarejestruj wszystkie 4 wersje adresów URL e-sklepu – HTTP bez www. a następnie HTTPS bez www. Następnie ustaw jedną z wersji jako wzorcową i wprowadź adres URL do pliku XML mapy witryny.
- W Search Console przejdź do sekcji „Pobierz adres URL” i wyślij robota Google na kilka stron sklepu internetowego, aby przyspieszyć proces jego ponownego indeksowania.
- Wykonaj podobne kroki w konsolach Bing i innych wyszukiwarkach.
- Sprawdź, czy w części publicznej Twojego e-sklepu nie ma mieszanych treści na poszczególnych typach stron (ikona bezpieczeństwa w pasku adresu przeglądarki jest wtedy wyświetlana na żółto). W kodzie sklepu internetowego sprawdź, czy PrestaShop nie generuje linków do stron i obrazów dla protokołu HTTP. Części szablonu i moduły wymagają selektywnej korekty poprzez programowanie. Najczęściej będziesz mieć problemy ze starszymi szablonami. Zmień także protokół w kodzie szablonu w adresach URL zdefiniowanych dla tagów Google Rich Snippets.
- Jeśli posiadasz inne strony internetowe, które zawierają linki do Twojego sklepu internetowego, polecam modyfikację protokołu na HTTPS. Jeśli masz łącza do witryn i katalogów partnerów, poproś ich o zaktualizowanie adresu URL do formularza HTTPS.
- Gotowe.
Podczas procesu zmiany dziennika nie stracisz żadnych odwiedzających e-shopu. Krok 7 zapewnia płynne przekierowania bez zauważenia przez klienta zmiany w praktyce. Pisanie w .htaccess daje również robotom indeksującym polecenie stałego przekierowania (kod 301), które zapewnia, że wszystkie parametry rankingu i pozycje stron są przenoszone z oryginału na strony HTTPS.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu, zapraszamy do kontaktu .